למקומות, היכון, צא!  איך לעשות מחקר שוק למוצר מנצח

שיתוף אפשרי רק למי שיש גישת משתמש

מזל טוב! עליתם על רעיון עסקי של מוצר מדהים, ואתם בטוחים שהוא הולך להיות הדבר הגדול הבא.

אבל לפני שאתם יוצאים לכבוש איתו את העולם ומשקיעים בו את מיטב כספכם ונשמתכם, הכרחי לבצע מחקר השוק, הבוחן את סיכויי ההצלחה או הכישלון של היזמות שבדרך.

 

מהו מחקר שוק?

תהליך אשר מבצעת חברה אשר מעוניינת לאסוף מידע טרם תחילת הפעילות בשוק חדש או במהלך פעילותה השוטפת. מחקר שוק טוב מסייע בקבלת החלטה האם להמשיך או לא להמשיך בפיתוח של מוצר או שירות מסוים. מחקר שוק מסייע לכם לשנות אסטרטגיה שיווקית ולהתאים את עצמכם לתנאים הקיימים בשוק יעד מסוים.

  • מחקר שוק כולל איסוף נתונים על השוק הקיים ביום בתחום פיתוח המוצר
  • ראיונות או קבוצות מיקוד עם לקוחות פוטנציאליים או קיימים
  • איסוף נתונים על העדפות המשתמשים הקיימים היום ועוד!

 

הכירו את המתחרים שלכם!

מחקר שוק כולל היכרות עם המתחרים שלכם בתחום. במהלך איסוף הנתונים תבררו מי בעצם התחרות שלכם, כלומר מי מציע פתרון דומה או זהה לבעיה שהגדרתם!

כך תוכלו לדעת מה הם מציעים, מה הפתרון בדיוק שהם מספקים, מה העלות שלו ומידע רב נוסף- כדי שתוכלו להציע מוצר טוב יותר, או לקהל יעד שטרם נחשף למוצרים הקיימים!

לדוגמא החלטתם לשווק את המוצר החדש שלכם "חנייה אוטומטית" באזור באר שבע, ובתהליך מחקר השוק גיליתם כי יש חברה קטנה בבאר שבע שמשווקת חניות אוטומטיות. איסוף המידע על החברה, השירותים שהיא מציעה ללקוחות, וכמו איסוף מידע על שוק החניות בבאר שבע יעזור לכם להתאים את המוצר שלכם ללקוחות בדרום ולספק מוצר שמתאים ומצליח איפה שאחרים נכשלו.

בעבר, ביצוע מחקר שוק היה תהליך עתיר משאבים ולכן זמין רק לחברות גדולות. אך בעידן החיפוש הפשוט באינטרנט והרשתות החברתיות, האפשרות להיכנס ולראות איך אנשים מדברים על מוצרים מקבילים ואפילו מה אנשים מחפשים, פתחה הזדמנות לכל חברה כמעט להבין טוב יותר את השוק אליו היא פונה ועל ידי כך להפחית את הסיכון הקיים בחדירה לשוק חדש.

יציאה לדרך בלי חקר שוק רציני משולה לנהיגה במקום זר בלי מפה או GPS יכול מאוד להיות שתגיע ליעד, אבל יהיו לכם הרבה טעויות בדרך שיעלו לכם הרבה כסף. יזמים בתחילת דרכם זקוקים למידע, והמטרה העיקרית של חקר שוק היא לצמצם את אי-הוודאות לפני קבלת ההחלטה על המשך הדרך. ככל שרמת חוסר הוודאות גבוהה יותר, כך חשוב יותר לאסוף מידע על סיכויי ההצלחה והכישלון של המוצר החדש.

מתחרים ישירים– הם מי שמשווק מוצר (או שרות) זהה או דומה למוצר שלנו, מבחינת המחיר והצורך הצרכני עליו הוא עונה. למשל, פפסי היא מתחרה ישירה של קוקה-קולה.

מתחרים עקיפים– פותרים את הצורך של הלקוחות שלכם באמצעות מוצר שונה וברמת מחיר שונה. לדוגמה- אם אתם מוכרים ערכת סבונים מפנקת במחיר 39 ש"ח, העונה על הצורך של פינוק, פירגון עצמי, מתנה לעצמי או לאחר… מתחרים עקיפים שלכם ימכרו גם הם מוצרים העונים לצורך זה כגון זוג כרטיסים לספא במחיר 490 ש"ח בלבד.

 

איך מבצעים מחקר שוק?

  1. איפיון המוצר שלכם- הגדירו את הצורך שהוא עונה עליו או הבעיה שהוא פותר, מי אמור להשתמש במוצר הזה (קהל יעד), ואיך לדעתכם המוצר הזה הולך להיראות/ לעבוד?
  2. גוגל איט! חפשו בגוגל- מוצרים שפותרים את הבעיה או הצורך שהצעתם- איך? אם המוצר שלכם הוא אפליקציה להפחתת רעש נחירות, אז חפשו בגוגל "מוצר להורדת רעש נחירות/ פתרון נחירות". מחקר שוק הוא תהליך שמתמשך על פני כמה שעות, גם אם מבצעים אותו כמה אנשים במקביל. חלקו ביניכם את העבודה כך שלא כולם יחקרו את אותם אתרים. כדאי גם לחפש באתרי גיוס המונים למוצרים כגון: אינדיגוגו , קיקסטארטר, הדסטארט
  3. תעדו את כל מה שמצאתם בטבלה (דוגמה לטבלה שלנו להורדה). נכון, זה דורש מאמץ והשקעה, אבל בעוד שעתיים לא תזכרו כלום ממה שקראתם, ובטח לא תוכלו להשוות עם מוצרים ושירותים אחרים בתחום כדי לקבל החלטות בקשר למוצר שלכם, ולכן טבלה היא חשובה מאד.
  4. הסיקו מסקנות- הציגו לשאר התלמידים את ממצאי מחקר השוק שלכם, והסיקו מסקנות לגבי המוצר שלכם: האם יש להתאים ולשנות את קהל היעד, השוק רווי מידי? אין מוצרים בשוק לעניין- למה זה? אולי אין שוק לעניין? איך ניתן לייצר ערך מוסף ולהתבלט מעבר למוצרים שכבר קיימים בתחום?

בואו לגלות עוד >>

רוצים להצטרף?

כל הזכויות שמורות לתעשיידע (ע"ר) 2020