לגבש אסטרטגיה – מודל עסקי והתאמתו למוצר שלנו

שיתוף אפשרי רק למי שיש גישת משתמש

הוא יכול להיות פשוט או מתוחכם, קלאסי או חדשני, אבל הוא קריטי ועומד בליבה של כל תכנית העסקית. תפקידו לענות על שאלה אחת מרכזית – איך מרוויחים מהמוצר שלנו?

הכירו את 'האסטרטג החזק ביותר על האי' – המודל העסקי!

מודל עסקי הוא הדרך בה יזמים, ארגון או חברה (בכל סדר גודל) מניבים הכנסות ורווחים ומייצרים ערך לעסק. בבואנו לגבש מודל עסקי, חשוב לבחון את המאפיינים הייחודיים של המוצר שלנו, את היתרון והערך שהוא מספק, את השוק, המתחרים ואת קהל היעד.

אז עכשיו זה הזמן שלך לטפח ולהצמיח את האסטרטג.ית העסקי.ת הפנימי.ת שבתוך ולחשוב על מודל עסקי שיתאים למוצר שלך ולקהל היעד אליו אתם.ן מכוונים. אבל אל דאגה, לא חייבים להמציא את הגלגל מחדש.

הנה כמה דוגמאות למודלים עסקיים שפשוט עובדים:

תשלום חד פעמי – הדוגמא הפשוטה ביותר, מודל לפיו משלמים על מוצר או על שירות באופן חד פעמי מודלים מתקדמים יותר מציעים כרטיסיות: "קנו 9 כוסות קפה, החתימו את הכרטיסייה בכל קנייה וקבלו את הכוס עשירית – בחינם".

איפה רואים את זה היום? ממש בכל מקום, בחנויות שמוכרות פריט אחד בעבור סכום קבוע – בתי קפה, חנויות ספרים, חנויות בגדים, צרכניות וכו'.

למי זה מתאים? למי שמציע שירות או חוויה חד פעמיים או למי שמוכר מוצרים יחידים.

 

מודל מבוסס מנוי – מודל המבוסס על תשלום רב-פעמי (שבועי, חודשי או אפילו שנתי) עבור מוצר, שירות מסוים או תוכן .

איפה רואים את זה היום? בחדרי הכושר, בספריות (זוכרים מה זה?!) ואפילו בNetflix.

למי זה מתאים? למי שמציע שירות או מוצר בשימוש ברמה קבועה וגבוהה ולמי שמציע תכנים משתנים.

 

פרימיום (Freemium) – מודל פופולרי המציע מוצר דיגיטלי בחינם, לצד התניית שירותים בעלי ערך נוסף (פיצ'רים, תכני 'פלוס' והרחבות) בתשלום.

איפה רואים את זה היום? ביישומים של Google כמו Gmail או Drive, הדורשים תשלום נוסף כשנגמר שטח האחסון. כנ"ל באתרים חינמיים כמו Ynet, הדורשים תשלום או מנוי עבור תכניYnet+ ועוד. זה קיים גם באפליקציות של משחקים שדורשים תשלום עבור ציוד נוסף או התקדמות במשחק.

למי זה מתאים? למי שמציע מוצרים דיגיטליים בשימוש גבוה, עם תכנים חדשים המשתנים או משתדרגים באופן שוטף. בכך המשתמשים רוכשים שוב ושוב את השירותים.

 

אי-קומרס (Ecommerce) – פעם היו רוכשים שטח או מגרש, בונים יסודות, פותחים חנות וממלאים אותה במוצרים. היום יש לנו את חנויות האונליין הנפוצות, שחוסכות את הצורך בהקמת חנות פיסית.

איפה רואים את זה היום? אחת הפלטפורמות המוכרות לבניית חנויות אונליין היא Shopify. היום יש להם גם תבניות בעברית שמקלות על מקימי האתרים הישראלים. גם לאומי-כארד פתחו לאחרונה אופציה של אתרי סחר דיגיטליים דרך Max.

למי זה מתאים? למי שמוכר מוצרים שלא דורשים תיווך אנושי או הימצאות במיקום מסוים ויכולים להישלח לכל מקום בעולם.

 

רישיון שימוש – מודל המשמש לרוב חברות תוכנה ובבסיסו רכישת רישיון עבור שימוש בקניין רוחני כמו פטנטים או זכויות יוצרים.

איפה רואים את זה היום? דוגמא מוכרת היא הדרישה לרכוש רישיון לשימוש בOffice כדי שנוכל להשתמש ב-Word ב-PowerPoint או ב-Excel.

למי זה מתאים? כאמור, לרוב בשימוש של חברות תוכנה או למי שמספק תוכן המוגן בפטנט או בזכויות יוצרים.

 

פרסום ומכירת נתונים – לרוב מדובר באתר אינטרנט חינמי שהמודל עליו הוא מושתת הוא פרסומות (תוכן ממומן, מודעות וכו) או מכירת נתונים ומידע שנאסף על הלקוחות עבור גופים עסקיים. המודל מושתת על תנועה של אנשים ברשתות חברתיות ובפלטפורמות אינטרנטיות ועל אחוזי חשיפה ואינטראקציה.

איפה רואים את זה היום? אתרים ופלטפורמות כמו Youtube, Facebook ואינסטגרם מושתתים בעיקר על מודל זה.

למי זה מתאים? לפרסונות, פלטפורמות פיסיות או אינטרנטיות, עיתונים ורשתות חברתיות בעלי אחוזי חשיפה גבוהים.

 

ולסיום – לא ניתן לנתק את המודל העסקי של המוצר שלכם מההקשר הסביבתי, התרבותי והגיאוגרפי. יש להתחשב באופי המוצר והמטרה שלו, אך גם להתייחס למאפיינים כמו מיקום (פיסי או וירטואלי), מאפייני התקופה, התחרות בשוק, הכלכלה ועוד. חשוב לבחור רק מודל אחד, שיהיה בסיסי ופשוט יחסית ולחכות לפני שמוסיפים לו נדבכים – כי סבלנות היא שם המשחק.

 

כדאי לקרוא גם:

מהו מודל ה-Ecommerce ואיך מתחילים?

כל מה שצריך לדעת על מודל ה-Freemium

בואו לגלות עוד >>

רוצים להצטרף?

כל הזכויות שמורות לתעשיידע (ע"ר) 2020