איך להתבלט בפרזנטציות הסיום – אמנות הסטוריטלינג

שיתוף אפשרי רק למי שיש גישת משתמש

1976. ירושלים, ערב חג. יפה לוי, אם לשישה, יוצאת לקניות. בשבילה זה חג מיוחד, הבן החייל חוזר הביתה. אך המוכר מסרב למכור לה – "אין מכירה ליחידים". הבן צופה מהצד, העלבון בעיניה של אמו משנה את מסלול חייו. הוא משקיע ומקים חנות קטנה בשם רמי לוי – 'מוצרים ליחידים במחירים סיטונאים'. עשרות שנים לאחר מכן, עומד מחוץ לבניין ענקי שהפך לימים למפעל חייו, הוא מספר – "רציתי שלאמא שלי ולכולם יהיה מקום לקנות בזול".

(מתוך פרסומת ל'רמי לוי', פסח 2019)

ניתן היה לבוא ולפרסם את רמי לוי באבטיחים בשקל או במבצע במחלקת הקפואים (ויש לא מעט כאלה), אבל זו אחת מן הפרסומות שמספרות לנו סיפור, פונות אל הרגש שלנו ואמורות לעורר אצלנו אמפתיה כצופים. אנחנו מכירים את הסיפורים האלה כמעט מכל תכנית בטלוויזיה או ברשתות החברתיות, החל בסיפורו של בחור צעיר שנפצע וכנגד כל הסיכויים החליט להתמודד בנינג'ה ישראל וכלה במשפחה ישראלית מרובת ילדים שנרתמים אחד בשביל השנייה כשנגמר הקוטג' ועוד אינספור דוגמאות.

זו אומנות הפיכת המסר השיווקי לסיפור אישי ובהקשר לפרזנטציות הסיום – אחת הדרכים היעילות להעלות את רמת הקשב אצל המאזינים, להגביר רגש ואמפתיה ולסייע להם להבין את נחיצות המוצר שלכם.

איך עושים זאת? אמנות הסטוריטלינג!

הסיפור יכול להיות מבוסס על עובדות, מאולתר או 'מקושט' ברעיונות ואווירה, הכל על מנת להעביר באופן אופטימלי את המסר הבסיסי שבמרכזו, לעורר רגש (כמו הזדהות, סקרנות או מעורבות), להניע לפעולה ולהשפיע. בעולם העסקי ובתחום היזמות, הסטוריטלינג משמש ככלי שיווקי וכאמצעי לספר על המוצר לקהל היעד הפוטנציאלי באופן שימשוך את תשומת לבם ויגרה את העניין והסקרנות שלהם.

בפרזנטציות נסו לספר סיפור שהבעיה או הצורך אותם אתם באים לפתור באמצעות המוצר, הם המשבר שבלב העלילה. חשבו – מה חסר או דרוש לגיבור על מנת לפתור את האתגר שמולו הוא עומד? מה המסר שאתם רוצים להעביר? לפני שתבנו את הסיפור של המוצר שלכם, חזרו ושאלו את עצמכם – מה המטרה שלנו (בנוסף לזה שיבחרו במוצר המדהים שלנו!), מי קהל היעד (צעירים/בוגרים/משקיעים/תורמים..) ומה המניע הרגשי שמפעיל אותם (משפחתיות/כסף/שייכות/ערכים..).

אחר כך, וודאו שהסיפור מורכב מחמשת האלמנטים הבאים:

אקספוזיצה – תמונת פתיחה קצרה, ממוקדת ומדויקת. תפקידה לתת רקע ונקודת פתיחה לסיפור.

גיבורים – דמויות או גורמים אשר להם רצון, צורך או בעיה שעליהם למצוא לה פתרון.

מטרה – קונקרטית וברורה. המטרה צריכה לשרת את הרצון/הצורך של הגיבור או לפתור את הבעיה שלו.

קונפליקט – בעיה, אתגר או דרמה שתמשוך את תשומת הלב ותייצר מתח.

פתרון – שייתן סגירה, מענה לצורך, לקח או ייצור איזון מחודש.

 

בפרסומת של רמי לוי, למשל, תוכלו למצוא את כל המרכיבים של סטוריטלינג טוב. בואו נראה איך זה עובד:

1976. ירושלים, ערב חג. יפה לוי, אם לשישה, יוצאת לקניות. בשבילה זה חג מיוחד, הבן החייל חוזר הביתה. – זו האקספוזיציה של הסיפור. תמונת פתיחה ממוקדת ומרגשת, שנוגעת בקהל ומציגה את הדמויות. המטרה פשוטה מאד, האם רוצה לקנות אוכל למשפחתה לחג.

אך המוכר מסרב למכור לה – "אין מכירה ליחידים". – כאן מגיע הקונפליקט, המוכר מסרב למכור לאם ומשלח אותה לביתה, ללא אוכל לחג עבור ילדיה ובנה החייל.

הבן צופה מהצד, העלבון בעיניה של אמו משנה את מסלול חייו. הוא משקיע ומקים חנות קטנה בשם רמי לוי – 'מוצרים ליחידים במחירים סיטונאים'. – הבן החייל מתגלה כגיבור של הסיפור, הוא רואה את הבעיה החמורה ומאותו הרגע מקדיש את חייו על מנת למצוא פתרון ולהקים חנות שתאפשר לאמו ולאנשים אחרים לקנות אוכל לחג.

עשרות שנים לאחר מכן, עומד מחוץ לבניין ענקי שהפך לימים למפעל חייו, הוא מספר – "רציתי שלאמא שלי ולכולם יהיה מקום לקנות בזול". – הפתרון מגיע, העסק הקטן מצליח והבן החייל הופך לאיש עסקים. המוצר, שבמקרה הזה הוא רשת חנויות 'רמי לוי', נותן מענה לבעיה של האם. המסר שעולה הוא חד וברור – מקום שכל אחד יוכל לקנות בו אוכל לחג ובזול.

מה דעתכם? מה המסר שתרצו להעביר בסיפור של המוצר שלכם? מי הגיבורים שלכם ומה המכשול שלהם? עם מה קהל היעד שלכם יכול להזדהות ולהתחבר? זכרו שעם סטוריטלינג טוב ומדויק, הפרזנטציה שלכם תהפוך לבלתי-נשכחת!

 

לחצו לטיפים נוספים ליצירת סטוריטלינג שיווקי אפקטיבי

לחצו לדוגמאות של 6 סיפורי מוצר מוצלחים

בואו לגלות עוד >>

רוצים להצטרף?

כל הזכויות שמורות לתעשיידע (ע"ר) 2020